1. Ön Bilgi
VNT mekanizması, egzoz gazının türbin kanatçıklarına giriş açısını değiştirerek turbo tepkisini kontrol eder.
Vakum aktüatörü (turbo gövdesinin yanında teneke kutu gibi parça) ve N75 valfi ile yönetilir.
Sıkışma veya kurumlanma → ECU hedef basınç ile ölçülen basınç arasında fark görür → hata kodu ve kızdırma lambası.
2. Gerekli Ekipman
El tipi vakum pompası (Mityvac veya muadili)
Basınç/vakum hortumu
Temizleyici sprey (EGR/turbo temizleyici solvent, yüksek sıcaklık kurum çözücü)
VCDS / ODIS (opsiyonel, test sırasında verileri izlemek için)
Koruyucu eldiven, gözlük
3. Mekanizma Testi (Sökmeden)
Vakum hattını bulun
Turbo aktüatöründen gelen hortumu sökün.
Vakum pompasını bağlayın
Pompa ile -0.6 bar civarı vakum uygulayın.
Hareketi gözlemleyin
Vakum verildiğinde aktüatör kolu yumuşak şekilde yaklaşık 1 cm hareket etmelidir.
Hareket kesintisiz, takılmasız olmalı.
Vakumu tutma testi
Pompa sabit vakumda 30 saniye tutmalı. Hızlı düşüyorsa diyafram veya hortum kaçağı vardır.
Soğuk / Sıcak karşılaştırması
Sorun sıcakta çıkıyorsa, motoru 20–30 dakika çalıştırıp test edin. Sıcakta kol zor hareket ediyorsa kurum sıkışması vardır.
4. Temizlik (Sökmeden)
Not: Bu işlem turbo ömrünü uzatır ama ağır kurumlanmada sökme gerekebilir.
Motoru çalıştırın ve ısınmasını bekleyin.
Emme hattından (intercooler çıkışı) veya egzoz tarafına ulaşarak turbo temizleyici sprey uygulayın.
Liqui Moly Turbo Cleaner, Wynn’s Turbo Cleaner gibi ürünler kullanılabilir.
Sprey uygulanırken motor devri 1500–2000 rpm civarında tutulur.
İşlem sonrası 15–20 km yüksek devirli sürüş yaparak kanatçık hareketini açın.
Gerekiyorsa 1–2 hafta içinde işlemi tekrarlayın.
5. İleri Seviye Temizlik (Sökerek)
Turbo sökülür, VNT kanatçıkları tamamen çıkarılır, kumlama/ultrasonik temizlik yapılır.
Bu işlem atölye ortamında, hassas ölçüler korunarak yapılmalıdır.
6. Forum İçin Not
“VNT mekanizması soğukta normal, sıcakta sıkışıyor” problemi → genelde kurum temizliği ile düzelir.
Vakum hattı ve N75 valfi de aynı anda kontrol edilmelidir, çünkü bu parçalar da sıcaklığa duyarlıdır.
Temizlik sonrası mutlaka VCDS ile turbo basınç test grafiği alınarak doğrulama yapılmalı.
İstersen ben sana bu anlatımı VNT Turbo Kontrol ve Temizlik başlığıyla görseller eklenmiş forum içeriği + DOCX olarak da hazırlayabilirim. Böylece mevcut Jetta konusunun devamı olarak ekleyebiliriz.
Hazırlayayım mı?
VNT mekanizması, egzoz gazının türbin kanatçıklarına giriş açısını değiştirerek turbo tepkisini kontrol eder.
Vakum aktüatörü (turbo gövdesinin yanında teneke kutu gibi parça) ve N75 valfi ile yönetilir.
Sıkışma veya kurumlanma → ECU hedef basınç ile ölçülen basınç arasında fark görür → hata kodu ve kızdırma lambası.
2. Gerekli Ekipman
El tipi vakum pompası (Mityvac veya muadili)
Basınç/vakum hortumu
Temizleyici sprey (EGR/turbo temizleyici solvent, yüksek sıcaklık kurum çözücü)
VCDS / ODIS (opsiyonel, test sırasında verileri izlemek için)
Koruyucu eldiven, gözlük
3. Mekanizma Testi (Sökmeden)
Vakum hattını bulun
Turbo aktüatöründen gelen hortumu sökün.
Vakum pompasını bağlayın
Pompa ile -0.6 bar civarı vakum uygulayın.
Hareketi gözlemleyin
Vakum verildiğinde aktüatör kolu yumuşak şekilde yaklaşık 1 cm hareket etmelidir.
Hareket kesintisiz, takılmasız olmalı.
Vakumu tutma testi
Pompa sabit vakumda 30 saniye tutmalı. Hızlı düşüyorsa diyafram veya hortum kaçağı vardır.
Soğuk / Sıcak karşılaştırması
Sorun sıcakta çıkıyorsa, motoru 20–30 dakika çalıştırıp test edin. Sıcakta kol zor hareket ediyorsa kurum sıkışması vardır.
4. Temizlik (Sökmeden)
Not: Bu işlem turbo ömrünü uzatır ama ağır kurumlanmada sökme gerekebilir.
Motoru çalıştırın ve ısınmasını bekleyin.
Emme hattından (intercooler çıkışı) veya egzoz tarafına ulaşarak turbo temizleyici sprey uygulayın.
Liqui Moly Turbo Cleaner, Wynn’s Turbo Cleaner gibi ürünler kullanılabilir.
Sprey uygulanırken motor devri 1500–2000 rpm civarında tutulur.
İşlem sonrası 15–20 km yüksek devirli sürüş yaparak kanatçık hareketini açın.
Gerekiyorsa 1–2 hafta içinde işlemi tekrarlayın.
5. İleri Seviye Temizlik (Sökerek)
Turbo sökülür, VNT kanatçıkları tamamen çıkarılır, kumlama/ultrasonik temizlik yapılır.
Bu işlem atölye ortamında, hassas ölçüler korunarak yapılmalıdır.
6. Forum İçin Not
“VNT mekanizması soğukta normal, sıcakta sıkışıyor” problemi → genelde kurum temizliği ile düzelir.
Vakum hattı ve N75 valfi de aynı anda kontrol edilmelidir, çünkü bu parçalar da sıcaklığa duyarlıdır.
Temizlik sonrası mutlaka VCDS ile turbo basınç test grafiği alınarak doğrulama yapılmalı.
İstersen ben sana bu anlatımı VNT Turbo Kontrol ve Temizlik başlığıyla görseller eklenmiş forum içeriği + DOCX olarak da hazırlayabilirim. Böylece mevcut Jetta konusunun devamı olarak ekleyebiliriz.
Hazırlayayım mı?