Rolantide Klima Açınca Ses Gelmesi Vw Polo 1.0 2014

Ufuk

Yeni Üye
Katılım
19 Haz 2025
Mesajlar
2
Merhaba arkadaşlar,

3 ay önce almış olduğum VW Polo 1.0 2014 model aracımda bir sorun ile karşı karşıyayım. Kış aylarında klima ihtiyacı duymadığımdan bu sorunu tam olarak fark etmemiştim. Ancak yaz ayları gelince klima açtığımda benzinli olan aracım tabiri doğru olarak dizele dönüyor. Bir dizel gibi ses çıkartıyor.

Dün (18.06.2025) şanzıman açıldı ve şanzıman dişlisinde sorun olduğu belirlendi ve şanzıman değişimi gerçekleştirdim. Değişim sonrası aracı rölantideyken klima açarak motoru zorladım ses gitmişti. Ancak teste çıktım ve araç biraz ısındıktan sonra tekrar aynı ses gelmeye devam etti.

Usta ile görüşmemizde baskı balata atacağını ve baskının değişimi gerekli olduğunu belirtti. Yarın tekrar baskı balata değişimi gerçekleştirerek deneyeceğiz.

Sizce bu sorun ne olabilir? Bu tarz bir sorun ile karşılaşan oldu mu bu zamana kadar?
 
Merhaba, Hoşgeldiniz Foruma.

Anlattığınız tabloyu adım adım değerlendireyim, çünkü burada iki farklı etki birbirine karışıyor gibi görünüyor:

1 Belirtiler

Klima açıkken dizel motor benzeri “tıkırtılı” veya “hırıltılı” ses.
Şanzıman değişmiş → ses rölantide gider gibi olmuş ama araç ısındığında tekrar başlamış.
Usta baskı balata (debriyaj seti) değişimini önermiş.

2 Olası Nedenler
Kompresör yükünde debriyaj/baskı-balata kaynaklı titreşim
Klima devreye girdiğinde motor yükü artar. Eğer baskı balata (özellikle bilya) aşınmışsa, bu yük artışında gürültü ve titreşim olur.
Isındıkça malzemeler genleşir, boşluklar değişir ve ses tekrar belirginleşir.
Klima kompresörü rulman veya manyetik kavrama arızası
Kompresör devredeyken rulman sesi “dizel gibi” bir tonda gelir.
Soğukken yağ viskoz olduğu için ses azdır; ısındığında metal temas artar.

Volant (çift kütleli) aşınması
Isındığında yay boşlukları artar, özellikle düşük devir + klima yükünde traktör/dizel sesi çıkar.
Polo 1.0’da tek kütle de olabiliyor ama bazı versiyonlarda çift kütleli volant mevcut.

Motor kulakları (takozlar)
Yük geldiğinde titreşim kabine ve gövdeye daha fazla iletilir, bu da “dizelmiş gibi” algılanır.

3 Neden şanzıman değişiminden sonra ses kaybolmadı?
Şanzıman iç dişli sesi ayrı bir konu olabilir.
Klima açınca gelen sesin kökü büyük ihtimalle motor + debriyaj + kompresör hattında.
Şanzıman değişince dişli sesi gitmiş olabilir ama yükte ortaya çıkan titreşim/ses aynen kalmış.

4 Ben olsam nasıl ilerlerdim?
Baskı balata + bilya değişimi (zaten planlıyorsun)
Eğer değişim sonrası ses hâlâ varsa volant da kontrol edilmeli.

Klima kompresör rulman kontrolü
Kompresör kayışını söküp motoru klima açık/kapalı test ederek rulman sesi teyit edilebilir.

Motor takoz kontrolü
Özellikle sağ üst ve alt şanzıman takozu.
Isınınca tekrar test

Sorun sadece sıcak motorda geliyorsa, malzeme genleşmesinden etkilenen bir parça vardır (volant, rulman vb.).

Tahminim:
%60 ihtimal baskı balata+bilya → yükte titreşim yapıyor.
%30 ihtimal klima kompresörü rulmanı → ısınınca metal sesi artıyor.
%10 ihtimal volant → boşluk + yay sesi.
 
İlk öncelikle @Korfirak değerli bilgilerin için teşekkür ederim.

Baskı balata ve bilye değişimi gerçekleştirildi. Az da olsa ses düzeltildi. Dediğiniz gibi bende klima kompresörü ile alakalı bir durum olduğunu düşünmeye başlamadım değil.

Yaklaşık bir aydan beri klima açmadan aracı kullanıyorum. Rölantide ufakta olsa aynı sesi alıyorum. Bir ara güzel farklı bir araç düşmüştü onu almak için ilana koymuştum, ancak aracı kaçırdım ve ilanı kapatmadım. Kapatmasam da en azından satmayı düşünmüyorum. Bir süre kullanmak istiyorum çünkü severek aldığım araçtan olmak istemiyorum. Kendi çabam ile tamamen toparlamak istiyorum açıkçası.

Saygılarımla.